Siirry pääsisältöön

Normi mies

Minä olen ihminen, joka rakastaa kauneutta ja sydämen herkkyyttä. Ihminen, joka ajattelee paljon ja tuntee vielä enemmän. Niin kuin eräs psykologi sanoi, kiva tavata mies, jolla on tippaleipäaivot. Ehkä tosiaan olen myös mies, vaikka usein minusta tuntuu, etten sovi niihin normeihin, mihin miehen pitäisi. Olen tunteileva, kainalossa itkevä ja perhekeskeinen. Tykkään puhua ihmisistä sekä parisuhdekiemuroista ja shoppailu on minulle nautinto. Minun maailmassa mies voi olla kaunis ja herkkä menettämättä miehuuttaan. Olen mies, joka vihaa alfaurostaisteluja, ottaa itseensä naista alentavat kommentit ja räjähtää joutuessaan kohdelluksi stereotyyppisesti. Sellainen minä olen. Olen myös isä. Herkkäsieluinen ja isänvaistoinen isä, joka loukkaantuu syrjinnästä ja murehtii ainaista riittämättömyyttä ja epäonnistumista. Onko se normaalia miehuutta, vai pitäisikö minun hävetä itseäni tämän vuoksi?
Kaiketi pitäisi, sillä miehuus on täynnä häpeään sidottuja normeja. Niitä on jopa niin pitkälle, että miehet puhuvat migreeninkin krapulaksi, koska sen koetaan olevan hyväksyttävämpää. Näin uutisoi Yle menneellä viikolla nettisivuillaan. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, se on miesten arkea. Pitää olla vahva ja pystyvä, rohkea ja ritarillinen. Mies ei valita. Mies ei tarvitse apua. Mies jaksaa eikä tee virheitä. Mies heittää kasvismakkarapaketin saunan pesään. (Moni on varmasti nähnyt tämän videon.) Mies ei tykkää shoppailusta, mutta viettää kalastusliikkeessä tunti tolkulla himoitseva kiilto silmissään. Mies on ylpeä, kun on juhlavalmis viidessä minuutissa, vaikka kävi suihkussa. Mies kertoo vitsiä rakkaudesta, parisuhteesta, kotitöistä ja lapsien hoitamisesta, ja samalla hyväksyy vitsit todeksi. Miehille tanssi on homoa, taitoluistelu on homoa, ratsastus on homoa ja meikki on homoa. Mies on kalja, työ ja pullistettu hauis.
Asioita voisi listata loputtomiin. Miesten maailma on täynnä pieniä tekoja ja sanoja, joilla kerrotaan, mikä on oikea mies. Mies saa äijäpisteitä, kun saavuttaa näitä julkisesti hyväksyttäviä miesnormeja. Mutta mikä on totuus miehestä? Onko miehet todella sitä, mitä he hyväksymisen vuoksi ulospäin pyrkivät olemaan? En usko. Moni mies on vain vankina omassa mieskuplassaan, sillä ei löydä tilaa tulla ulos. Ja kun mies ei pääse ulos, mies väheksyy, vihaa, haukkuu ja elämöi. Mies sulkeutuu, uhoaa ja juo. Mies suorittaa ja väsyy. Ja kaikki vain peittääkseen omat tarpeensa olla jotain muuta, kuin normien määrittelemä mies. Vai onko teille normaaliksi käynyt näky, että mies tuo kivutta ja ilman selityksiä esille sen puolen, jota usein kutsutaan feminiiniseksi. Enkä nyt tarkoita naiseksi heittäytymistä, vaan tunneherkkää, esteettistä ja heikkoutta tunnustavaa esillä oloa, jossa elämän kauneudesta ja kauheudesta voidaan avoimesti puhua.
Siksi minä julkaisen tämän kuvan ja kysyn, mitä siinä näet? Vaikka kuva ei välttämättä täytä miesnormeja, usko tai älä, siinä on pian kolmekymmentävuotias tavallinen suomalainen mies, jolla on vaimo ja neljä lasta. Toivottavasti sinä saat olla juuri sellainen mies, kuin itse haluat! 
Vai mitä mieltä olet lukija, minkälainen miehen pitäisi olla?



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaunis poika

Sieltähän se kaunis poika tulee, tuumasi autokoulun opettaja, kun saavuin teoriatunnille. Auditoriollinen nuoria miehenalkuja nauroi ja minä kävelin istumaan takariviin hieman hämmentyneenä. Ilmeisesti en vastannut tuon porukan miesihanteita. Myöhemmin samankaltaisiin kommentteihin sai tottua. Jos olen sattunut menestymään koulussa, se on johtunut ulkonäöstäni. Olen ollut ruipelo, joka kyllä miehistyy vielä ja totta kai myös homo. Suorien ja arvostelevien kommenttien kohteeksi on joutunut niin vaatteet, hiukset kuin vartalon koko, ja näillä taas on ollut suora yhteys muun muassa seksuaaliseen suuntautumiseen, uskonnolliseen vakaumukseen ja vieläpä kädentaitoihinkin. Näin muutaman kommentin mainitakseni. Valtaosan näistä ulkonäkööni kohdistuvista kommenteista olen ohittanut naurahtamalla, mutta en voi väittää, ettenkö olisi antanut niille mitään painoarvoa. Ehkä osa kommenteista on ollut huumoria, jota on ollut lopulta vaikea ymmärtää, ja toiset kaiketi ahdaskatseisia asenteita sekä eh

Voiko hekuma säilyä pitkässä parisuhteessa?

Makaan vaimoni vieressä, silitän hänen hiuksiaan ja annan hengitykseni tasaantua. Tunne on voimakas. Rakastan tuota naista. Paljon! On vaikea käsittää, miten tämä hekumallinen tunne löytyy yhä aina uudelleen ja kaiken lisäksi se tuntuu voimistuvan vuosi vuodelta. Miten tuo nainen, jonka kanssa olen asunut jo liki yksitoista vuotta, voi olla yhtä aikaa täysin uusi ja salaperäisen kiinnostava sekä niin turvallinen ja tuttu. Hän on minulle kuin sekoitus ihastumisen huumaa ja vuosien syventynyttä rakkautta. "Me ei varmaan koskaan kyllästytä toisiimme." Sanon lopulta, kun selviän jälkimainingeista.  "Voiko kyllästyä, jos olen tänäänkin oppinut sinusta jotain aivan uutta." Vaimoni sanoo ja kietoo kätensä ympärilleni.  "Niin..." Aloitan, mutta jään sitten hetkeksi pohtimaan vaimoni sanoja. Olimme keskustelleet päivän aikana vaikeista asioista. Sellaisista, joista en ollut osannut aiemmin paljoa puhua. Tänään olin ollut haavoittuva. Olin pelännyt, m

Kirje koululaiselle

Sinä astelet niin reippaasti täynnä intoa ja uteliaisuutta. Reppu on isompi kuin selkäsi, mutta silti niin kevyesti kannat sen mukanasi. Siellä ei ole vielä ennakkoluulon kiviä tai pelon lyijyä, ehkä hieman jännitystä vain. Minä toivon, että olen osannut antaa sinne sellaista evästä, että olosi olisi turvallinen ja luottavainen. Koulutiesi alkaa tästä. Siitä tulee osa sitä elämänpolkua, joka muokkaa sinusta sinua. Toivon sinun muistavan, että sinä et ole numero. Että minä en vaadi sinulta papukaijamerkkejä, enkä täydellisiä päiviä. Vaan, että säilyttäisit avoimen mielen ja uteliaisuuden. Sen saman, mikä sinulla nytkin on, kun kuljet pitkin ojan reunaa ihmetellen kukkia ja kastehelmiä lehtien päällä. Sinä voit katsella koskettamalla ja kuunnella silmilläsi. Tärkeää on vain, että löydät keinosi oppia ja ihmetellä. Sillä koulutie loppuu aikanaan, mutta oppiminen jatkuu läpi elämän. Sinä saat ympärillesi paljon ihmisiä. He ovat kaikki ainutlaatuisia ja samanarvoisia. Kun kohtaat heidä